Adobe Search&Promote - III.díl

V posledním díle miniseriálu o Adobe Search&Promote se zaměříme na zkušenosti z praktického nasazení na konkrétním projektu

Zkušenosti

Jeden velký problém byl s řazením výsledků. Web na kterém jsme pracovali byl jasně rozdělen na několik částí, podle zaměření obsahu. To samo o sobě není problém. Problémem se to stalo až když jsme zjistili jak a co zákazníci vyhledávají. Často totiž věděli co se snaží najít, ale netušili v které části to mají hledat. Při omezení vyhledáváni na danou část pomocí tzv. Facetů to vytvářelo problém. Facetová navigace ve výsledcích vyhledávání je celkem běžnou součástí fulltextových nástrojů. Umožňuje výsledky omezit na základě hodnoty nějakého jejich atributu. V S&P funguje (jako skoro všechno) na základě metatagů.

Dotaz tedy může být doplněn o podmínku, že metatag musí u výsledků mít určitou hodnotu. V kombinaci s možností mít v metatagu více hodnot to vytváří velmi mocný nástroj pro navigaci ve výsledcích - jde budovat stromové struktury. V podstatě zadarmo dostanete k vyhledávači i navigační menu. V našem případě to ale nebylo to co jsme potřebovali. Facety byly moc tvrdým omezením (metatag X musí mít hodnotu Y).

Potřebovali jsme, aby se dotaz porovnal s více částmi webu (facet tedy měl hodnotu Y, Z a W) a výsledky se pak seřadili podle toho z jaké jsou části. Řazení se také muselo řídit tím ve které části webu byl dotaz položen - upřednostňovat výsledky z aktuální části a z částí příbuzných. Nechtěli jsme ale vyhledávat v celém webu protože by se do výsledků dostali i položky které v nich být neměly. Hledání řešení nebylo jednoduché, ale nakonec se nám povedlo ho najít. Využili jsme možnost definovat kolekce na základě URL. Facety identifikující do jaké části patří výsledek jsme pak použili na seřazení výsledků. V tom nám hodně pomohla možnost používat vlastní parametry k předávání informací přes API. Při volání vyhledávání jsme ve vlastním parametru předali které řazení výsledků se má použít. Samotné seřazení jsme pak provedli pomocí Business Rules.

O něco méně veselý průběh mělo hledání příčiny nefungujících statistik dotazů. Vyhledávač zcela normálně fungoval, ale ve statistikách se neobjevovaly žádné dotazy. Několik dnů testovaní a týdnů mailování s technickou podporou nakonec přineslo až směšně jednoduché vysvětlení. Při psaní klienta k API jsme bez přemýšlení okopírovali všechny parametry co se objevovaly v odpovědích. Jedním z nich byl i neškodně vypadající "i=1". Vyhledávání fungovalo bez ohledu na to jestli byl součásti dotazu, ale v linky v odpovědi ho obsahovali vždy. Nikdo tomu nepřikládal velký význam a tak i náš klient posílal dotaz s parametrem "i=1". Zpětně je naprosto jasné k čemu ten parametr sloužil. Ano, "i=1" znamená "ignore = true", tedy nepočítej dotaz do statistik.

Závěr

Jednoduché ovládaní, přehledné uživatelské rozhraní a snadná integrace jsou hlavními výhodami S&P. Jádro aplikace – vytváření indexu a vyhledávání - nabízí obrovské možnosti. Kromě jádra dostanete i další užitečné doplňkové služby – slovníky, našeptávač a další. V podstatě každý editor v administraci obsahuje jak nástroj na otestování konfigurace, tak verzování uložených konfigurací a změn. Pokud tedy potřebujete mít velmi dobře nastavitelné vyhledávaní, je S&P velmi dobrou možností.

Není ale úplně bez chyb. Především doplňové funkce jsou v porovnání s jádrem zklamáním. Nejdou totiž ani z daleka tak detailně nastavit a mají výrazně méně funkcí. Například u našeptávače existuje jen jeden seznam našeptávaných slov. Pokud potřebujete dvě jazykové verze, máte smůlu.

Kapitola sama o sobě pak je technická podpora a konzultace ze strany Adobe. Ne že by nefungovala, ale je založena na principu tiché pošty. Čekání na odpověď může trvat. Někdy dostanete odpověď na úplně jinou otázku, než jste položili. Posledním, i když ne nejméně důležitým problémem je cena. Při výběru Vašeho řešení musíte najít vyhovující kompromis mezi nabízenými funkcemi, cenou licence a množstvím vynaložené práce. S&P není levné řešení (i když přesná cena je otázkou jednání s Adobe). Na S&P jsme přecházeli z Google Search Appliance/Google Enterprise Search a ovládání i konfigurace byly výrazně méně pohodlné. Možnosti manipulace s výsledky neodpovídaly požadavkům klienta. Je ale možné, že se snažíme porovnat jablka hrušky. GSA působí jako nástroj mnohem více orientovaný na interní aplikace. Tedy ne na vyhledávání v eshopu pro zákazníky, ale v intranetu pro zaměstnance. Také stojí na jiném obchodním modelu – pronajímá se celý server a ne jen služba. Určitou nevýhodou pak také je dost omezená licenční politika, přesněji absence "malého" řešení. Můžete tak platit za licenci s o řád větším indexem, než vůbec potřebujete.

Pokud hledáte nějaké open source řešení, tak na první pohled vypadá velmi zajímavě Constellio. Je postavené nad Apache Solr. Má nástroje pro indexování webů, filesystémů, databází (mimo jiné) a podporuje GSA connectory. Také má už připravené uživatelské i administrační rozhraní. S detailnějším hodnocením počkám, až si ho dokážeme více prohlédnout.

Byznys přínos pro klienta

Z pohledu klienta, který vlastní korporátní web případně významný eshop je prioritou, aby uživatel resp. zákazník co nejrychleji našel to, co potřebuje, protože struktura obsahu takových webů je velmi rozsáhlá. Tedy kolikrát nejbližší cesta k cíli vede přes malý box vyhledávače v hlavičce stránky. Na podobných webech se nachází nabídka mnoha služeb a produktů. Marketing každé firmy touží po tom, aby se informace o těchto produktech dostala co nejblíže k potenciálnímu zákazníkovi. Proto je každý druhý web plný různých bannerů, promo boxů nebo carouselů. Uživatelé se to po určité době naučili přehlížet. S tím, jak roste využívanost vyhledávacích nástrojů se přesunuly marketingové nástroje a požadavky i tímto směrem. Proto je dnes možné pomocí Adobe Search & Promote ovlivňovat výsledek vyhledávání nebo nabídku našeptávače a cíleně tak obsazovat atraktivní pozice klíčovými slovy, které se vážou na produkt nebo službu, kterou je třeba primárně zákazníkovi “vnutit”. Můžeme tedy konstatovat, že vyhledávací nástroje a jejich pokročilé vlastnosti zlepšují obchodní výsledky komerčních webů. Mnoho z těchto vlastností jsi je schopný marketing spravovat sám, protože Search & Promote má poměrně sofistikované administrační rozhraní. To samozřejmě šetří marginální náklady, které by bylo jinak potřeba vynaložit na správu nástroje třetí stranou.

Článek obsahuje 0 komentářů