Adobe Search&Promote

Search and Promote (S&P) je, jednou větou, nástroj na fulltextové vyhledávání ve webové prezentaci. V tomto článku bych chtěl nastínit jak S&P funguje. Nejprve je ale potřeba vysvětlit proč vlastně vůbec řešit vyhledávání na webu a proč na to použít placený nástroj.

Máte web kde nabízíte/vystavujete/prodáváte velké množství položek. Položky mohou být produkty, služby, dokumenty, články, atd. Velké množství pak znamená, že pouze dobře navržená struktura prezentace už nestačí na nalezení konkrétní položky. V položkách proto musí být možné vyhledávat. Otázka ale zní "Jak?". Co vlastně má vyhledávač najít?

Při prvním přiblížení nás zajímá jen přirozená relevance položky. Tedy která položka nejlépe odpovídá zadanému dotazu. U položky se definují různá pole (nadpis, titulek, popis, tělo, apod..) a těm se přidělí různé váhy. Vyhledávač pak porovná text dotazu s hodnotami v těchto polích a vypočítá skóre. Položka s nejvyšším skóre vyhrává.

Opravdu? Opravdu chceme aby jako nejdůležitější a nejsprávnější výsledek vrátit topic z fóra kde si někdo stěžuje? A to se stane relativně snadno. Stačí aby se v tom příspěvku dost často opakoval text dotazu. U obecných dotazů jako "zimní bundy", "mobilní internet", "kolečkové brusle" to je velmi běžné. Nestěžujete si, že Vaše bunda SuperIce 9400G se rozpadla po měsíci používaní. Napíšete "Koupil jsem si u Vás zimní bundu a rozpadla se." S takovou reklamou těch bund opravdu moc neprodáte. Tím se z technického problému "jak na webu najít zimní bundy" stává problém marketingový - "Jak prodat ten vagón skoro pravých SuperIce 9400G".

Potřebujete tedy se strukturou výsledků manipulovat. A rozhodně nemusí jít jen o odstranění nepohodlných výsledků a prodej skoro pravých bund. Chcete aby se novinky ve výsledcích dostaly před archiv. Aby zboží v akci bylo před normálním. Že často navštěvované položky mají být automaticky nahoře.

Search and Promote

Pro řešení těchto problému jsme u jednoho z naších klientů využili právě Adobe Search and Promote. Jedná se o placený nástroj postavený na principu Software as a Service. Za paušál si tedy předplatíte počet dotazů a velikost indexu (kolik položek si S&P pamatuje).

Proč jsme vybrali právě tento nástroj? Především je velmi snadné S&P ovládat a nastavovat. Má totiž velmi dobře navržené administrační rozhraní a kvalitní kontextovou nápovědu. Administrace má také systém uživatelů, rolí a ACL. Práci je tedy možné rozdělit mezi více lidí podle odbornosti a kvalifikace. Programátor nemusí psát do slovníku ignorovaných slov všechny variace slova "fuck" a nemusí se bát, že mu editor rozbije celé vyhledávání. Integrace je díky REST API velmi snadná. Součástí S&P je i testovací a vývojové prostředí, kde je možné otestovat změny před nasazením na ostré stroje.

Používání S&P tvoří dvě hlavní činnosti – vytváření indexu z vašeho webu a samotné vyhledávání výsledků nad indexem. Na způsob indexace a vyhledávání se podíváme v příštím díle.

Článek obsahuje 4 komentáře

  • Jakub Suchy

    1
    Zajimave. Podivali jste na Solr? S&P je SaaS coz je dobry ale Solr ma taky SaaS produkty. Zajimalo by mne porovnani obou technologii
  • Pavel Šimon

    2
    V tomto případě rozhodly možnosti S&P pro manipulaci s výsledky a to, že klient už používá jiné produkty z Adobe Marketing Cloudu. S&P dělá velmi dobře to, co v Adobe považovali za důležité. Když ale potřebujete něco s čím nepočítali, tak máte problém. Naopak Solr má díky otevřeným zdrojovým kódům mnohem větší potenciál pro speciální úpravy a řešení na míru. Proto jsme ho také použili na jiném projektu. Je to tedy spíš otázka výběru správně velkého kanónu na správného vrabce.
  • Petr Weida

    3
    Potvrzuji, že pokud se po S&P chce hlavně to, co umí, je to výborný nástroj. Výsledky hledání jednoduše ovlivnitelné a relevantní. Kamenem úrazu jsou nestandardní funkce, které se nám nepodařilo doteď pořádně dotáhnout.
  • Matyáš Rak

    4
    Srovnávat Apache Solr / Elasticsearch a Adobe Search & Promote v tomto kontextu není úplně ideální, protože obojí je jiný produkt. S&P je především marketingová platforma, zatímco Solr je search engine.

    Jeětě jsem nečetl o nějaké marketingové nadstavbě nad Solrem, která by uměla uspokojit požadavky marketérů ohledně personalizace a modifikace vyhledávání, pokud nějakou znáte rád si nechám rozšířit obzory :-)