Stání při práci v IT

Vyzkoušel jsem si, jaké je to pracovat na počítači ve stoje, a výsledek mě natolik ovlivnil, že už u něj sedět ani nechci. Pokud vás zajímá, co mě k tomu vedlo, jaký to mělo průběh a hlavně jaký výsledek, tak čtěte dále.

Stejně jako většina ostatních vývojářů, programátorů nebo počítačových grafiků jsem i já až do nedávna pracoval vsedě u svého počítače a v teple své židle jsem kódoval internetové stránky a programoval javaskriptové aplikace. Je to běžná praxe a dělá to tak většina lidí, co znám. Nicméně před několika měsíci jsem se dostal na internetu k článkům týkajících se nezdravého způsobu života současnosti a to hlavně sezením u PC.

A právě IT pracovník stráví většinu dne sezením u počítače a nemůže se tomu vyhnout, protože u něj být musí, jelikož na něm vykonává svou práci. Velká spousta takových lidí sedí u PC vlastně i doma (po práci), protože na něm provozují své koníčky (nějaké programátorské experimenty, komunikace na sociálních sítích nebo fórech, mimopracovní projekty, PC hry).

Pokud člověk pravidelně nesportuje nebo během počítačových aktivit necvičí a neprotahuje se, tak během pár let skončí zkroucený jako paragraf a celkově to s ním půjde po zdravotní stránce dolů.

Po přečtení dostatečného počtu článků o zdravotních problémech, které vyplývají ze sedavého způsobu života, jsem se vyhecoval k tomu, že zkusím (aspoň na nějakou dobu) u počítače stát. A začal jsem doma. Přestavěl jsem si nábytek a přestěhoval PC příslušenství. Klávesnici a myš jsem dal do takové výšky, abych při práci s nimi ve stoje měl rameno, loket a zápěstí přibližně v pravém úhlu a monitor jsem dal tak, aby jeho horní okraj byl přibližně v úrovni očí.

Ale ještě než popíšu, co to se mnou udělalo, tak se vrátím k době, kdy jsem u PC seděl a jaké jsem měl potíže:

  1. Bolesti zad - ať už jsem seděl jakkoliv, měl jsem upevněné nebo povolené opěrátko, tak mě vždy během sezení bolela záda a to především v kříži. Při sezení jsou záda uvolněná a povolená, takže s nimi polevují i svaly. To čeho jsem se nejvíc bál je, že se jednoho dne rychle zvednu a utrhnou se mi plotýnky nebo něco podobného a to už je na operaci a možná i doživotní následky.
  2. Bolesti za krkem - bolest krční části páteře byla způsobena tím, jak se často do práce "zažeru" a jsem schopen i několik hodin v kuse drtit zdrojový kód, kdy vlastně jen píšu na klávesnici a hýbu myší. Krk je v tu dobu neustále ve strnulém stavu a nehýbu s ním, jelikož koukám pořád na to jedno místo na monitoru.
  3. Únava - typicky pondělní dopoledne, kdy člověk celý den jen zívá, je unavený a není schopen nic vymyslet (přestože je vlastně po víkendu odpočatý).
  4. Přibírání na váze - i když jsem jedl míň nebo víckrát v průběhu dne, tak se nedalo zhubnout a i když jsem začal častěji sportovat, tak mi přišlo, že to nemá žádný účinek.
  5. Bolesti nohou - jelikož člověk pořád sedí, tak ochabují i svaly na nohou a nejvíc jsem cítil bolest pat, když jsem stál dlouhou dobu v autobuse při cestě mimo Prahu.

Těmto obtížím se dá asi vyhnout, pokud člověk dbá na to, že se po každé půlhodině zvedne a pořádně se protáhne, zajde si pro kafe, apod. Ale ve chvíli, kdy člověk sedí v té vypolstrované židli, tak je líný se zvednout a nechce se mu ani z toho teplíčka. Celkově mi dnes ta židle připadá jako taková past. Pokud navíc při sezení dělá člověk kreativní práci, tak přestává vnímat svět kolem a opravdu stráví i několik hodin v kuse vsedě aniž by si uvědomil, že by se měl zvednout a na chvíli se projít.

Když jsem začal při práci u PC stát, tak samozřejmě žádná z těchto obtíží jako kouzlem nezmizela. Přibyly naopak nové.

Jak jsem psal výše, u PC jsem začal stát zprvu doma, abych si to ozkoušel a zjistil, jestli to má smysl. Jednalo se vlastně jen o pár hodin v sobotu a neděli o víkendech. První věc, která mě po prvních pár hodinách stání a aktivní práce u PC došla, bylo to, že jsem začal cítit bolesti zad a za krkem mnohem dřív než normálně. To mě donutilo se víc "kroutit" a protahovat a často jsem od PC odcházel pro pití nebo se jen tak projít při přemýšlení. Horší věc byla, že mě ke konci dne děsně bolely paty ze stání - jelikož svaly a kosti na patě nebyl zvyklé, že se na nich tak dlouho stojí. Každopádně spíš ty paty než záda mě dost odrovnaly. Podobný průběh měly i ostatní dny.

Asi po třech nebo čtyřech víkendech zkoušení jsem měl výrazný pocit, že vydržím stát déle a záda, krk i paty mě bolí čím dál míň. A cítil jsem se i celkově živější, protože jsem začal pít asi třikrát větší množství tekutin a měl jsem vlastně i pohyb během práce na PC. (Při sezení, když potřebujete něco promyslet, tak se prostě opřete - ale sedíte u toho. Při stání začnete chodit a dostanete se i od stolu, což je rozhodně zdravější.)

Úspěch tohoto experimentu mě přiměl k tomu, že jsem si i v zaměstnání sehnal několik krabic a přestavěl si věci podobně, jako doma. Rozdíl oproti tomu dosavadnímu byl v tom, že jsem teď vlastně stál u PC každý den. Ale záda i krk byly každým dnem mnohem lepší. Co se pekelně zhoršilo byla bolest pat a to tak, že jsem po příchodu domu šel radši rovnou spát. Je opravdu znát tvrdost podlahy a nějaká měkká nebo gelová podložka se hodí (hlavně ze začátku).

Dalším problémem, kterého jsem si předtím nevšiml, byla horší schopnost se soustředit. Když jsem měl řešit složitější zadání, tak mě to nutilo k tomu si sednout a jak už to bývá, problém jsem tehdy vyřešil většinou na záchodě. Každopádně tak po prvním měsíci stání u PC v zaměstnání už byla pryč i bolest pat a v podstatě až do dnes mě nic netrápí.

Jak je to tedy dnes?

  1. Bolest zad - záda nebolí. Občas jsou dopoledne trochu tužší, ale to se může člověk v tom stoje prostě jen trochu protáhnout a je to.
  2. Bolest za krkem - jelikož stojím, tak se samy posilují svaly na zádech a protože se často pohybuji, tak i svaly na krku, takže už žádné bolesti a vlastně ani problémy skřípnutí nervu nebo jiné blokace.
  3. Únava - úplně zmizela. Tohle mě celkem dost překvapilo, ale je to asi dané biologicky.
  4. Přibírání na váze - nechci říct, že jsem zhubnul, ale rozhodně jsem přestal přibírat na váze a jelikož se víc pohybuju, tak to jde pomalu dolů.
  5. Bolesti nohou - už jsem si přivykl stání a i dlouhá cesta autobusem ve stoje je v pohodě. Paty začnu cítit až tak po 9 - 10 hodinách práce (pro úplnost dodávám, že vlastně v práci stojím po celý den - jen při obědě sedím).
  6. Soustředění ve stoje - člověk je zřejmě schopen adaptovat se na cokoliv a i problémy se soustředěním jsou minulostí

Pokud bych to tedy měl shrnout, tak to byl (alespoň pro mě) rozhodně krok správným směrem:

  • zbavil jsem se bolestí způsobených sezením (ochablé svaly na zádech, krku a nohou)
  • celkově se mi zlepšil zdravotní stav (mimochodem i tělo mnohem lépe snáší nízké teploty v kanceláři, je živější, lépe hřeje)
  • vypiju mnohem víc tekutin
  • nic mě neblokuje při potřebě někam dojít, protáhnout se, zatancovat si u PC
  • nikdy nejsem unavený
  • také komunikace s kolegy probíhá lépe, když je potřeba něco ukázat na mém PC nebo k někomu popojít
  • cítím se celkově lépe a zdravěji - a o tom to je

Je možné, že za pár let budu mít možná nějaké problémy způsobené stáním při práci, ale momentálně jsem na tom lépe než když jsem u počítače seděl. A kdo ví, možná že za těch pár let už budou počítače tak lehké, že s nimi budu pracovat při chůzi.

 

S pozdravem, Milan K.

Článek obsahuje 12 komentářů

  • birkof

    1
    Zajímavé, ale jsem moc srab na to, bych to zkusil. Navíc bych se bál křečových žil.
  • Pari

    2
    Nebylo by špatné přidat i nějakou fotografii pracoviště :-)
  • v6ak

    3
    Velmi zajímavé. Chtěl bych to vyzkoušet. Jen moc nevím, co si na ten stůl dát, abych se nebál shození notebooku.

    Docela se ale bojím toho soustředění.

    Na druhou stranu, napadá mě tu jiná věc v kombinaci s pomodorem: Pokud budu během pauzy chtít dělat něco u počítače, tak si s tím sednu. Tak budu mít dvě polohy, jednu pracovní a druhou odpočívací. To by mohlo i tomu soustředění pomoct.

    BTW, nějak mi ve Firefoxu nefunguje ten formulář, inputy na přezdívku, mail a antispam nezobrazují text. Vyplňoval jsem s Firebugem v ruce.
  • Evilcroco

    4
    Stání je dle mého názoru ještě méně vhodné než sezení na správné židli. Parádní cesta na vybudování křečových žil. Já mám výborné zkušenosti s klekadlem. Je to takové polosezení, poloklečení a dá se na tom i krásně protáhnout, nebo nohy hodit dopředu do takového podepřeného stoje/sedu. Bolesti zad mě přešly, hvízdání v uších od skříplé krční páteře taky. Díky přehazování nohou z kleku do polostoje se zapojují různé svaly a změnou ploch/váhy kterýma se opíráte se krásně masírují holeně, lýtka, zadek a částečně i stehna. Takže to je dobré i na křečové žíly. Rozhodně doporučuji.
  • janakthomas

    5
    O stání u PC přemýšlím už nějakou dobu, ale myslím si, že by se to mělo střídat. Tedy udělat si dvě pracoviště a v průběhu dne občas sedět, občas stát. Tohle mi přijde jako skok z extrému do extrému.
  • Milan K.

    6
    @birkof: Tak křečáky můžeš mít i ze sezení. Výhoda toho stání je v tom, že máš větší volnost k pohybu - oproti sezení, kdy seš vlastně v pasti té židle. Ale proti těm křečákům je asi fakt dobrý se často pohybovat ať už člověk sedí nebo stojí.

    @Pari: já myslim, že si dokážeš představit smějícího se člověka stojícího u stolu s počítačem :D, ale možná zkusíme něco nafotit

    @v6ak: jj, u nás ve firmě se zkoušely různé typy vysouvacích stolů a některým lidem, co to zkoušeli, vyhovovalo ty stoly během dne posouvat a střídat sezení a stání. Já si nesedám, protože vim, že bych se už nezvedl :).

    @Evilcroco: no vida, klekátko ani neznám

    @jonakthomas: asi je pravda, že je lepší to střídat. Já už u práce stojim teď šestým měsícem a celkem jsem si zvyknul. A spíš mě bolí záda, když sedím na nějaké poradě.

    Každopádně asi by se hodilo sehnat nějaký ty fotky (možná máme i z toho období, kdy jsme testovali ty stojací stoly), takže bych to trochu víc popsal v nějakém dalším článku :).
  • karat

    7
    Stáním se člověk žádným obtížím nevyhne. Úplně nejlepší je omezit sezení u počítače mimo práci (opravdu to jde). Hodně se mi osvědčilo na sezení používat míč nebo "balanční" podložku na židli. Ze začátku z toho ale docela dost bolí svaly na zádech, takže to nejde vydržet moc dlouho. Na tloustnutí stačí chodit 3-4 týdně půl hodiny běhat. Dost se mi osvědčilo mít činky vedle stolu s počítačem. Když se zaseknu pár minut si hraju s činkama a krásně si vyčistím hlavu.
  • Hynek

    8
    Ja jsem problem s bolestmi zad uspesne vyresil pomoci specialni klekaci zidle http://www.varierfurniture.com/Collections/Work/Variable-balans-R/. Velka vyhoda oproti klasickym klekackam je ta, ze nesedite staticky, naopak, zidle vas motivuje k houpani. Pohyb behem sezeni zlepsuje celkovou mobilitu a pozornost. Myslim, ze je to rozumny kompromis mezi klasickym sezenim a stanim.
  • martin

    9
    Spominane krcove zily mozu pomerne efektivne skoncovat s podobnymi experiemntami (staci sa pozriet na rodicov - ma niekto z nich tento problem? ak hej, sance su vysoke). Plus to moze v dlhodobom meradle narobit paseku s chrbticou, klbmi atd. - ludske telo je vyvinute na pohyb (chodza, beh), nie na statie, ani na sedenie.
    Riesenie je jednoduchsie - realne robit sport. Mam stastie na zamestnavatela, takze namiesto klasickeho prazdneho pokecu cez obed chodim do posilky, 3x tyzdenne rozne cviky, 2x beh (plus samozrejme vikendy). Da sa cvicit cokolvek, nemusi ist vobec o naberanie svaloveho objemu. Samozrejmostou je zmiznutie akychkolvek bolesti chrbatu & sije, clovek sa citi skvelo (nie, SKVELO), je stastnejsi, mozog slape lepsie ako po 10 kavach, a ja sa napriklad vylozene tesim do prace, aj v pondelok.
    Ale pozor, nie je cesta spat, a moze sa stat ze z teba bude aktivnejsi clovek! ;)
  • Milan K.

    10
    @Hynek: dik za link na klekací židli - to vypada opravdu zajimave

    @martin: S tim pohybem souhlasim - ono vkuse stát ani nejde :). Ale spíš jsem měl na mysli (jak jsem psal v článku), že pokud bych si měl vybrat mezi stáním a sezením, tak teď s odstupem času bych bral určitě stání.
  • korem

    11
    Dobrej článek, když jsem si hledal práci (přes timone.cz) a nakonec i našel, tak tam to měli taky zařízené na stání. Nejdříve sem na to docela koukal, protože jsem se s tím vůbec nesetkal, ale teď už jsem si zvyknul. Nestojím sice celou pracovní dobu, ale třeba půlku a můžu to fakt doporučit ať si to každý alespoň vyzkouší :)
  • saigon

    12
    to je hovadina az mi je na gracku z tohodle clanku

    tak sezeni ti nevoni uz jo chlapecku jeden ja bych te hnal do saigonu na 12h smeny do vyroby na linky tahat se z kusy od 10kg do 50kg plechy a zakladat je to by sis pak rad jeste sednul !!! taovy zvast stat pri praci je jedno z nejhorsich co existuje tak jak stoho boli paty to kdo nezazil saigon jako ja nema ocem vykladat !!!

    a do saigonu bych uz nesel ani za zlatou cihlu mecisne robit fuj blah !!!